vlnr: Wendy Turnhout (Nepali), Jeroen van der Loo (Nepali), Sathya van Velzen (Plug-in Recruitment)

Klantcase:

Nepali

De uitdaging: werf in 3 maanden 3 nieuwe Medewerkers Verhaalszaken

Wie is Nepali?

Nepali is een dienstverlener die zorgverzekeraars helpt hun premie te beperken. Dat doen ze door die zorgkosten – die door anderen veroorzaakt zijn – waar mogelijk op de veroorzaker te verhalen.

Wat was de vraag?

Sinds de oprichting in 2020, merkte eigenaar Jeroen van der Loo dat de werving steeds lastiger werd. Destijds, tijdens de opstart, kreeg hij met een campagne heel veel sollicitaties binnen en kon hij in korte tijd een team opbouwen. Inmiddels is dat heel anders. Hierdoor was hij veel van zijn tijd kwijt aan de werving, en dus niet bezig met zijn core-busines.

Door een vertrekkende medewerker en extra werk, was Nepali nu op zoek naar 2-3 medewerkers die gezamenlijk 80 uur per week capaciteit konden invullen. Eigenaar Jeroen van der Loo, die eerder succesvol had gewerkt met ons, kwam eind december bij ons met deze vraag.

Waarom heb je voor ons gekozen?

Jeroen van der Loo, eigenaar: “In alle eerlijkheid, ik heb met meerdere partijen gesproken. Voor mij is het belangrijk dat het dna van de mensen waarmee ik werk, bij ons past. Van andere partijen kreeg ik het idee dat ik vooral een hoop consultancy binnen haalde, met allerlei campagnes. Dit terwijl mijn vraag naar mijn mening een afgebakende uitdaging was. Jullie oplossing paste daar veel beter bij: no-nonsense, flexibel en pragmatisch. Ook het feit dat jullie een uitgebreide intake wilden doen en het team wilden ontmoeten, sprak mij aan. Jullie wilden ons echt leren kennen.”

De uitdaging

De vacaturetitel (Medewerker Verhaalszaken) is er niet een die mensen direct herkennen. In het verleden had Nepali al geëxperimenteerd met andere titels, allemaal met onvoldoende resultaat.

In de gesprekken die we hadden met Jeroen en manager Wendy, bleek de moeilijkheid van het profiel ook te liggen in de breedte ervan. Geschikte kandidaten hebben eerder bepaalde skills dan een specifieke achtergrond. En hoe ga je die dan werven als je niet enorme budgetten hebt voor langlopende campagnes?

Onze oplossing

Wij zijn op zoek gegaan naar banen waarin dezelfde skills benodigd zijn. Hierbij waren LinkedIn Recruiter en ChatGPT onze grote vrienden. De doelgroep bleek in grote getalen latent zoekende. Daarom hebben we de zoektocht gebaseerd op sourcing, ondersteund door een LinkedIn advertentie.

We zochten uit in welke bedrijven deze mensen werken om ze vervolgens te benaderen. Omdat het om 3 vacatures ging, wisten we dat we veel mensen moesten benaderen. We hebben daarom voor Nepali 16 uur per week gereserveerd, om veel aandacht aan de werving te kunnen besteden. En dat heeft zich uitbetaald, want na 4 weken waren alle kandidaten die nu gaan starten, al in procedure.

“Jullie kwamen niet alleen met profielen die we verwachtten, maar ook met cv’s waar we zelf nooit aan gedacht zouden hebben. Het denken in skills in plaats van achtergrond heeft ons echt geholpen om snel onze bezetting op orde te krijgen. Ook het contact met Sathya was heel prettig; ik had echt het idee dat ze haar best deed om de juiste mensen te zoeken. En fijn dat zij al zoveel voorwerk deed; kandidaten waren goed voorbereid, wisten al heel veel over ons bedrijf voor het sollicitatiegesprek bij ons.”

Wendy Turnhout

Manager, Nepali

“Het werken met Nepali ging heel natuurlijk. Dit kwam vooral doordat Wendy en Jeroen toegankelijk waren, snel reageerden, en luisterden naar mijn suggesties en adviezen.

Daar komt bij dat Nepali vanaf het eerste contact gewoon een heel leuk bedrijf bleek. Dat merken je kandidaten, want je kunt er met meer enthousiasme over praten.”

Sathya van Velzen

Recruiter

De werving in cijfers

Bezint eer ge begint!

Voordat wij beginnen met benaderen, doen wij een check met de opdrachtgever. We lopen samen door enkele profielen die we hebben gevonden. We bespreken waar een match kan zijn, en waar niet. Op die manier zorgen we er voor dat we absoluut de juiste mensen benaderen.

Mooie response rate

Door goede en persoonlijke berichten te schrijven, zorgen wij ervoor dat minimaal rond de 30% van de mensen die wij aanschrijven, ook reageert. Niet iedereen heeft dan interesse in de baan natuurlijk, maar er is wel positief contact geweest over de werkgever. En dat kan weer helpen bij toekomstige werving.

"Vooral leuke gesprekken gevoerd"

Als de werkgever leuk werk heeft te bieden, dan zijn de gesprekken hierover al snel leuk. Zo ook bij Nepali, waar het niet moeilijk was om de vacature aan potentiële kandidaten 'te verkopen'. Het is echt een leuk team, en het werk is gevarieerd en uitdagend.

Toch past niet iedereen

Na onze gesprekken met diverse mensen, hebben we 4 kandidaten geïntroduceerd bij Nepali. Van deze 4 wisten wij: deze gaan passen.

Dat is nog eens een score!

Van de 4 kandidaten die op gesprek gingen, hebben er 3 een aanbod gekregen én dat aanbod ook geaccepteerd!

Dat valt toch best mee?

Gemiddeld 24 uur tijdsbesteding per hire. Dat valt alles mee, sommige vacatures kosten echt veel meer tijd. Maar het was dan ook niet moeilijk om deze rol, dit team en de managers positief te presenteren aan kandidaten. We hebben het met veel plezier gedaan!